Hem > Fadime Sahindal > Gästblogg: Carina Ohlsson, ordförande för Sveriges kvinno- och tjejjourers riksorganisation

Gästblogg: Carina Ohlsson, ordförande för Sveriges kvinno- och tjejjourers riksorganisation

Glöm aldrig Pela och Fadime – denna uppmaning måste tas på allvar av hela samhället!

”Jag hade ju mina egna drömmar och mål här i livet. Jag ville sätta upp mina egna villkor för mitt liv, göra mina egna misstag och lära mig av dem. Och jag ville stå på mina egna två ben och ta ansvar för mina egna handlingar. Inte låta någon annan bestämma över hur jag skulle tycka, tänka och handla. För mig var det dessutom oerhört viktigt att få utbilda och utveckla mig som person. För er är detta säkert inget konstigt, eftersom det är en del av det svenska levnadssättet, men för min familj var det något oerhört skrämmande.

Det som har hänt mig är inget som man kan göra någonting åt men jag tror att det är viktigt att man lär sig någonting av det och gör någonting i framtiden, så att såna här fall inte upprepas.


Jag har valt att berätta min historia här för er i dag i förhoppning om att det kan hjälpa andra invandrartjejer, så att inte fler behöver gå igenom det jag har fått göra. Om alla drar sitt strå till stacken behöver sånt här inte upprepas. Oavsett vilken kulturell bakgrund man har bör det vara en självklarhet för varje ung kvinna att både få ha sin familj och det liv man önskar sig.


Men tyvärr är det ingen självklarhet för många tjejer. Och jag hoppas att ni inte vänder dem ryggen, att ni inte blundar för dem.”

 

Så sa Fadime Sahindal den 20 november 2001 och bara några månader senare så mördades hon. Jag hade kunnat stanna där, för jag tycker att det Fadime sa då säger allt och är lika aktuellt idag.

 

Hedersrelaterat våld och förtryck och att inte alla känner och har möjlighet att forma sina egna liv är ett stort samhällsproblem. Det uppskattas att cirka 70 000 personer mellan 16-25 år upplever att föräldrars uppfattningar, religion eller kultur sätter gränser för vem de kan gifta sig med.

Som Sveriges Kvinno- och Tjejjourers Riksförbunds (SKR:s) ordförande vet jag  att våra kvinno- och tjejjourer dagligen kommer i kontakt med flickor, pojkar, kvinnor och män som är utsatta för hedersrelaterat våld och förtryck.

SKR som är en organisation med visionen ”Ett jämställt samhälle fritt från våld” uppmanar alla att våga se, tala om och motverka detta våld och förtryck. Det får inte alltså inte stanna vid fina högtidstal.  Det är vi är skyldiga Fadime och andra modiga kvinnor och män som t o m har mördats i sin kamp för friheten för alla att forma sitt liv.

Då är det naturligtvis viktigt att alla som är utsatta för våld och förtryck får stöd och hjälp.

Men för att verkligen få till en förändring behöver samhället även se och ha kunskap om hela strukturen som möjliggör detta våld och förtryck. Det är då viktigt att även fokusera på förövare och också arbeta på ett förebyggande sätt.

Vi inom SKR försöker med detta t ex genom projektet ”Ur barnens perspektiv” där vi med samtalsledare på flera olika språk öppnar upp för samtal och reflektioner kring barn, barnuppfostran i Sverige. Samtalen har kommit att handla om, ämnen som jämställdhet, integration i stort, sexualitet och våld. Barnperspektivet är en mycket bra utgångspunkt för samtal, det hjälper till att föra upp svåra frågor och öppnar upp för diskussion om samhälle och familj i stort.

Det kan också handla om att som en utav SKR:s medlemmar Systerjouren Somaya framför   att se över lagstiftningen och  brottsrubriceringar. De enskilda brotten skulle kunna samlas ihop till något som omfattar hedersrelaterade brott, precis som man gjort med brottet grov kvinnofridskränkning, och nu senast stalkning. När en pappa kommer med en snara, uppmanar sin dotter att hänga sig och säger ”du kan ta den långa vägen eller den korta vägen” så räknas det idag som ofredande när det egentligen är så mycket allvarligare. Detta kan inte vara rimligt och jag tar också till mig detta i min roll som riksdagsledamot och lagstiftare.

Låt oss tillsammans ha Fadimes ord med oss och tänka på att förändring börjar med dig själv.

Carina Ohlsson

Carina Ohlsson är ordförande för Sveriges kvinno- och tjejjourers riksorganisation, SKR. Läs mer om SKR här.

Kategorier:Fadime Sahindal Taggar:
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

